Trudno jest
jednoznacznie określić czym jest gadżet. Słownik współczesnego języka
polskiego (1) podaje że gadżet to niewielki przedmiot związany z jakąś
dziedziną stanowiący pamiątkę, lub będący reklamą czegoś… Inna definicja
gadżetu – „niewielki przedmiot, zwykle nie pełniący funkcji użytkowej”
również w pełni nie określa, co to tak naprawdę jest. Spróbuję pokrótce
zapełnić tę lukę.
Szukając wyjaśnienia czym są gadżety,
natkniemy się na różne podejścia do tematu, można je jednak podzielić na
dwa dominujące nurty: marketingowy i technologiczny.
Z marketingowego punktu widzenia gadżet
to niewielki przedmiot, przyrząd, lub urządzenie, czasem niepełniący
żadnej funkcji użytkowej za to kojarzący się bezpośrednio z firmą lub
jej działalnością. Gadżetami mogą być więc najprostsze rzeczy takie jak,
reklamówki, figurki, podstawki, przyciski do papieru, długopisy, czy
breloczki. Zadaniem gadżetów firmowych jest przede wszystkim wytworzenie
więzi emocjonalnej z klientem, budowanie pozytywnego wizerunku firmy,
kreowanie określonych skojarzeń czy po prostu przypominanie o danej
firmie. Tego typu gadżety, dla klienta darmowe, traktowane są jak jeden z
dostępnych firmie nośników reklamowych, który docierając do klientów w
formie darmowego prezentu ma wywołać określony efekt. Materiały tego
typu są zazwyczaj zaopatrzone w logotyp - znak towarowy lub markę
(brand) stanowiące nazwę, termin, symbol, napis, wzór albo ich
kombinację, kompozycję kolorystyczną lub zestawienie wszystkich tych
elementów wykorzystywane w celu odróżnienia danego produktu od produktów
konkurencyjnych. Najwcześniejsze przykłady znakowania miały miejsce w
sztuce. Już w czasach starożytnych wielu malarzy i rzeźbiarzy
podpisywało wykonane przez siebie prace, a rzemieślnicy od wieków
nadawali charakter osobisty swoim produktom, podpisując je lub używając
jakiegoś wyróżniającego ich prace symbolu.
Z technologicznego punktu widzenia gadżetami
mogą być narzędzia, telefony i inne urządzenia elektroniczne, programy
komputerowe, czy zaawansowane technologicznie zabawki, za którymi stoi
najnowsza myśl techniczna, innowacja czy niekonwencjonalne podejście do
tematu, a które z prostotą działania (i darmowością) nie mają nic
wspólnego. Celem tego typu przedmiotów, poza samą użytecznością, może
być zrobienie wrażenia, zaszokowanie, zadziwienie, a często po prostu
dostarczenie rozrywki. W drugiej połowie XX wieku słowo gadget zaczęto
kojarzyć z przedmiotem, który łączy w sobie takie cechy jak
kompaktowość, mobilność, użyteczność (w stosunku do małych rozmiarów), a
także łatwość obsługi. Idealnym przykładem takich gadżetów są
szwajcarskie scyzoryki czy multitoole.
Gadżety
są obecne w naszym życiu praktycznie zawsze, i często nie moglibyśmy
się bez nich obyć, podobnie jak choćby bez telefonów komórkowych,
komputerów czy internetu. Można więc powiedzieć, że sporo dla nas
znaczą. Są nawet ludzie którzy z polowania na gadżety związane ze swoimi
ulubionymi „tematami” uczynili część swojego życia i których kolekcje
wyceniane są na ogromne sumy. Gadżety filmowe, reklamowe, związane z
grami komputerowymi, popularnymi miejscami, znanymi ludźmi, ułatwiające i
inspirujące poznawanie świata, oraz zwyczajnie dostarczające rozrywki,
stały się więc nierozerwalną częścią naszej rzeczywistości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz