Z urządzenia, jakim jest nawigacja samochodowa, w
ostatnim czasie korzystamy coraz chętniej. Jest to oczywiście
spowodowane wygodą użytkowania, no i oczywiście możliwościami.
Jednak jeżeli chciałbyś zacząć korzystać z tego typu
sprzętu zawodowo, np. pracujesz jako kierowca i dużo podróżujesz, to
zachęcam Cię do zapoznania się chociaż z minimalną ilością informacji na
temat tego jakże powszechnego w dzisiejszych czasach systemu.
Budowa strukturalna
Nawigacja satelitarna posiada budowę strukturalną. Oznacza to, że możemy w prosty sposób wyodrębnić w niej kilka, a dokładniej trzy kluczowe elementy, znacząco różniące się od siebie funkcjami oraz przeznaczeniem.
Moduł kosmiczny - za tą tajemniczo brzmiącą nazwą kryje się jedna z najbardziej zaawansowanych konstrukcji, jakie kiedykolwiek opracowała ludzkość. Nie ma tutaj ani krzty przesady, gdyż mowa jest o flocie kilkudziesięciu satelitów nawigacyjnych, które tworzą swoistą pajęczynę oplatającą Ziemię. Obiekty te mają bardzo ważne zadanie – emitują sygnał radiowy. Dlaczego w takim razie nie wykorzystujemy czegoś w rodzaju nadajników radiowych ulokowanych na powierzchni Ziemi? Odpowiedź jest prosta. Chodzi tutaj o jak największy zasięg, który uzyskano, umieszczając anteny nadawcze na orbitach.
Moduł kontrolny - aby skoordynować pracę tak zaawansowanej technologii, musi istnieć segment, który będzie za to wszystko odpowiedzialny. Rolę taką pełni właśnie opisywany moduł. Do najpowszechniejszych zadań, jakie przed nim stawiamy, należy korygowanie trajektorii lotu satelitów, ich włączanie bądź wyłączanie, a także podejmowanie decyzji odnośnie wymiany na nowszą generację.
Poziomy dokładności
Osiągana dokładność budzi chyba najwięcej emocji wśród użytkowników nawigacji satelitarnej. Jeszcze nie tak dawno, bo kilkanaście lat temu, mogliśmy uzyskać dokładność, która wynosiła około 100 m. Taka precyzja byłaby nieporozumieniem w wielu współczesnych zastosowaniach, np. podczas jazdy samochodem. Na szczęście w maju 2000 roku prezydent Stanów Zjednoczonych Bill Clinton ogłosił wyłączenie mechanizmu Selective Availability, który to odpowiadał za celowe przekłamania sygnału satelitarnego, co miało doprowadzić do zdecydowanego zmniejszenia dokładności lokalizacji.
Obecnie precyzja, jaką uzyskujemy dzięki wykorzystaniu tej technologii, wynosi zwykle od 4 do 12 metrów. Zakres ten może się znacznie wahać, w zależności od warunków atmosferycznych oraz od ilości widocznych satelitów.
Parametry
Na koniec warto bliżej przyjrzeć się samym parametrom nawigacji samochodowej, gdyż przeciętny użytkownik ma w zasadzie tylko na to wpływ.
Procesor – podczas zakupy komputera jest to najważniejszy element. Nie inaczej ma się sytuacja w przypadku urządzeń do pozycjonowania satelitarnego. Za standard należy przyjąć taktowanie około 600 MHz. Wymagający użytkownicy powinni się natomiast rozejrzeć za CPU z dwoma rdzeniami, co z pewnością podniesie płynność działania urządzenia w przypadku bardziej wymagających aplikacji.
Pamięć RAM – jeżeli uruchamiasz jakąkolwiek aplikację na swoim urządzeniu, to cała jej zawartość, wraz z danymi, które są przez nią przetwarzane, znajdują się w pamięci RAM. Dlatego jej pojemność jest bardzo istotna z punktu widzenia ilości oraz wielkości uruchamianych aplikacji. Polecam tutaj około 128 MB.
Pamięć stała – tutaj mieści się system operacyjny, aplikacja do nawigacji, mapy cyfrowe oraz inne źródła danych, które niekoniecznie wiążą się z geolokalizacją, np. różnego rodzaju multimedia – oczywiście w sytuacji, gdy nasze urządzenie je obsługuje. Jaka pojemność w tej sytuacji jest najodpowiedniejsza? Wiele zależy od tego, do czego będzie służył nam odbiornik. Jeżeli będziemy go wykorzystywać również do oglądania filmów, przeglądania zdjęć, słuchania muzyki, to im więcej tym lepiej, np. około 8GB. Warto także pamiętać, że gdy nasza nawigacja posiada wejście na kartę pamięci, to w przyszłości pojemność pamięci wewnętrznej będziemy mogli rozbudować poprzez zamontowanie karty typu flash.
Budowa strukturalna
Nawigacja satelitarna posiada budowę strukturalną. Oznacza to, że możemy w prosty sposób wyodrębnić w niej kilka, a dokładniej trzy kluczowe elementy, znacząco różniące się od siebie funkcjami oraz przeznaczeniem.
Moduł kosmiczny - za tą tajemniczo brzmiącą nazwą kryje się jedna z najbardziej zaawansowanych konstrukcji, jakie kiedykolwiek opracowała ludzkość. Nie ma tutaj ani krzty przesady, gdyż mowa jest o flocie kilkudziesięciu satelitów nawigacyjnych, które tworzą swoistą pajęczynę oplatającą Ziemię. Obiekty te mają bardzo ważne zadanie – emitują sygnał radiowy. Dlaczego w takim razie nie wykorzystujemy czegoś w rodzaju nadajników radiowych ulokowanych na powierzchni Ziemi? Odpowiedź jest prosta. Chodzi tutaj o jak największy zasięg, który uzyskano, umieszczając anteny nadawcze na orbitach.
Moduł kontrolny - aby skoordynować pracę tak zaawansowanej technologii, musi istnieć segment, który będzie za to wszystko odpowiedzialny. Rolę taką pełni właśnie opisywany moduł. Do najpowszechniejszych zadań, jakie przed nim stawiamy, należy korygowanie trajektorii lotu satelitów, ich włączanie bądź wyłączanie, a także podejmowanie decyzji odnośnie wymiany na nowszą generację.
Stacja kontroli
Moduł użytkownika - to tutaj właśnie mieści się nasza nawigacja
samochodowa, a także inne urządzenia, które wykorzystywane są do
lokalizacji w terenie. Podział tego typu sprzętu to podział na
poszczególne zastosowania, które są już tematem na zupełnie nowy
artykuł, głównie ze względu na ogromne spektrum wykorzystań.Poziomy dokładności
Osiągana dokładność budzi chyba najwięcej emocji wśród użytkowników nawigacji satelitarnej. Jeszcze nie tak dawno, bo kilkanaście lat temu, mogliśmy uzyskać dokładność, która wynosiła około 100 m. Taka precyzja byłaby nieporozumieniem w wielu współczesnych zastosowaniach, np. podczas jazdy samochodem. Na szczęście w maju 2000 roku prezydent Stanów Zjednoczonych Bill Clinton ogłosił wyłączenie mechanizmu Selective Availability, który to odpowiadał za celowe przekłamania sygnału satelitarnego, co miało doprowadzić do zdecydowanego zmniejszenia dokładności lokalizacji.
Obecnie precyzja, jaką uzyskujemy dzięki wykorzystaniu tej technologii, wynosi zwykle od 4 do 12 metrów. Zakres ten może się znacznie wahać, w zależności od warunków atmosferycznych oraz od ilości widocznych satelitów.
Start rakiety wynoszącej satelity nawigacyjne
Warto również wspomnieć tutaj o satelitach geostacjonarnych, które
mają na celu podniesienie dokładności wyznaczania pozycji z
wykorzystaniem systemu GPS. W Europie rolę taką pełni EGNOS, który
pozwala w sprzyjających warunkach podnieść precyzję do około 3 m. Warto pamiętać, że EGNOS jest tylko systemem pomocniczym!Parametry
Na koniec warto bliżej przyjrzeć się samym parametrom nawigacji samochodowej, gdyż przeciętny użytkownik ma w zasadzie tylko na to wpływ.
Procesor – podczas zakupy komputera jest to najważniejszy element. Nie inaczej ma się sytuacja w przypadku urządzeń do pozycjonowania satelitarnego. Za standard należy przyjąć taktowanie około 600 MHz. Wymagający użytkownicy powinni się natomiast rozejrzeć za CPU z dwoma rdzeniami, co z pewnością podniesie płynność działania urządzenia w przypadku bardziej wymagających aplikacji.
Pamięć RAM – jeżeli uruchamiasz jakąkolwiek aplikację na swoim urządzeniu, to cała jej zawartość, wraz z danymi, które są przez nią przetwarzane, znajdują się w pamięci RAM. Dlatego jej pojemność jest bardzo istotna z punktu widzenia ilości oraz wielkości uruchamianych aplikacji. Polecam tutaj około 128 MB.
Nawigacja samochodowa
Moduł GPS – jest on chyba najbardziej
charakterystyczny dla każdej nawigacji – nie tylko tej stosowanej w
samochodach. W kontekście tego elementu mówimy zwykle o ilości kanałów.
Ich znaczenie dla wydajności sprzętu można w prosty sposób zapamiętać.
Otóż wystarczy utożsamić je z satelitami, z którymi kontaktować się w
tym samym momencie może nasz odbiornik. Polecam obecnie 48 kanałów.Pamięć stała – tutaj mieści się system operacyjny, aplikacja do nawigacji, mapy cyfrowe oraz inne źródła danych, które niekoniecznie wiążą się z geolokalizacją, np. różnego rodzaju multimedia – oczywiście w sytuacji, gdy nasze urządzenie je obsługuje. Jaka pojemność w tej sytuacji jest najodpowiedniejsza? Wiele zależy od tego, do czego będzie służył nam odbiornik. Jeżeli będziemy go wykorzystywać również do oglądania filmów, przeglądania zdjęć, słuchania muzyki, to im więcej tym lepiej, np. około 8GB. Warto także pamiętać, że gdy nasza nawigacja posiada wejście na kartę pamięci, to w przyszłości pojemność pamięci wewnętrznej będziemy mogli rozbudować poprzez zamontowanie karty typu flash.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz