niedziela, 27 maja 2012

Kupić sprężarkę i co dalej?

Krótki poradnik dla tych, co po raz pierwszy mają swoją własną sprężarkę. Jak dobrać akcesoria i wyposażenie? Jest to bardzo istotne żeby długo cieszyć się nowym sprzętem i właściwie go wykorzystać.
Wydawać by się mogło, że jak kupimy sprężarkę, małą dużą nie ma znaczenia i postawimy sobie ją w garażu to będzie nam służyła przez wiele sezonów i lat. Nie ma nic bardziej mylnego, sprężarka tłokowa zależnie od modelu ( sprężarka niskoobrotowa i wysokoobrotowa) wymaga różnych zabiegów i tzw. dodatków, żeby właściciel mógł się cieszyć nią przez cały rok. Pierwsza sprawa to olej do sprężarek, niewielu sprzedawców informuje swych klientów o konieczności wymiany oleju w sezonie zimowym. Pod warunkiem, że zamierzamy z niej korzystać w zimie i że sprężarka stoi w nieogrzewanym pomieszczeniu, ( bo jak w ogrzewanym to problemu nie ma). W zimie letni olej staje się zbyt lepki i nie jest w stanie zapewnić dostatecznego smarowania, efekt może być taki, że sprężarka ( przy dużych mrozach) będzie wybijać korki, lub po prostu szybciej zużyją się pierścienie. Dlatego w sezonie zimowym zaleca się wymienić olej na rzadszy, może być syntetyczny lub półsyntetyczny.

Kolejna sprawa przy sprężarkach to, jakość powietrza. Ogólnie wiadomo, choć nie każdy o tym myśli, że sprężarki nie dają super czystego powietrza. W powietrzu znajdują się krople wody i oleju, te nowe sprężarki biorą mniej oleju, ale z czasem i one zaczynają coraz więcej pluć olejem. Konieczne jest, więc zastosowanie filtra lub bloku przygotowania powietrza. Filtr ma za zadanie wychwycić drobiny zanieczyszczeń, wody i oleju ( tzw. kondensatu). Bardzo częstym błędem popełnianym przez użytkowników sprężarek jest umieszczanie takiego filtra zaraz przy wylocie z sprężarki. Filtry powinno się umieszczać nieco dalej żeby kondensat mógł sie wstępnie wytrącić. A i ważna sprawa to przepustowość filtra i maksymalne dopuszczalne ciśnienie, pamiętajmy o tym. Ważną sprawą są węże techniczne, a właściwie ich przekrój, który determinuje przepustowość. Mówiąc prościej, jeżeli potrzebujemy powietrze do nadmuchania koła, albo do przedmuchania, to wystarczy przekrój 6mm., Jeżeli w grę wchodzi klucz 1/2 cala, pistolet do malowania, to można pomyśleć o przekroju 10mm. Najwięcej powietrza potrzeba do pistoletów do piaskowania i dużych kluczy pneumatycznych 1 cal, w takim wypadku przewód musi mieć 16 mm.
Kolejna sprawa to naolejacze, potrzebne do przygotowania powietrza do narzędzi pneumatycznych typu klucze udarowe, szlifierki i wiertarki, czyli wszystkie obrotowe. I tu podobna zasada, zwracać uwagę na przepustowość i ciśnienie dopuszczalne. Olej do narzędzi pneumatycznych powinien być bezkwasowy czysty bez zanieczyszczeń. To juz prawie wszystko, dodać można jeszcze to żeby, co jakiś czas spuszczać kondensat z zbiornika. Zazwyczaj każda firmowa sprężarka ma taki kurek od spodu, który wystarczy odkręcić jak jest napełniony zbiornik i spuścić trochę kondensatu. Jeżeli podczas odkręcania zaworka będzie syczeć powietrze, a nie będzie wylatywał kondensat nic nie szkodzi to dobrze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz